farna

Direktlänk till inlägg 13 december 2009

Smedlägenheten


Äntligen hade vi möjlighet att gå på guidad visning av grannlägenheten, Smedlägenheten i Karmansbo.

Nu hade smedfamiljen inte bott i detta hus utan ett par lägenheter bort (ett hus som ej finns kvar i dag)
När denna länga renoverades på 80 talet så sparades en lägenhet på 1 rum och kök intakt och möblerades upp så som folk bodde på 1800 talet.
Möblerna kommer från smeden Melin som flyttade in med sin fru här 1889 och bodde här till 1924 då han flyttade till en villa ett par 100 meter bort.

 

Smedfamiljernas bostäder var alla på ett rum och ett stort kök där den öppna spisen dominerade, diskbänken anas till vänster i bild, bara en plåtbeklädd bänk, inga hoar, inga avlopp. Diskade gjordes i  hinkar och vattnet slängdes ut utan för huset bara. 

 

Vatten hämtades nere i Hedströmmen, det var det enda vatten som fanns.

Inne i köket står en stor tunna och det var där man förvarade vattnet.

 

Andra sidan av köket ar möblerat med utdragssoffa och annat som behövdes, spinnrocken som frun i huset spann garn på, symaskinen som hon lär ska sytt sina egna bröllopskläder på.  

 

Inte en Singer utan denna hette Viktoria.

 

Vi fick veta att smederna arbetade 6 timmar, sedan var de lediga 6 timmar innan de började ett nytt arbetspass. Bordet i köket skulle ALLTID stå dukat och klart när smeden kom hem från arbetet så han fick något till livs innan han sov en stund innan han gick tillbaka till jobbet igen.

Dessutom var arbetet som smed slitigt, hett och tungt så jag förstår bättre nu hur de levde förr och är övertygad om att det inte var bättre förr.

Smederna blev ju smutsiga av sot, svarta av sotet, dessutom hade de alltid vita skjortor.

 

 

Man tvättade inte av sig förren till helgen, då togs en stor balja fram, det kokades vatten på spisen och karet fylldes med hett vatten för sotet är ju fett och går inte av om vattnet är svalt.
Först fick mästersmeden bada, sedan användes samma vatten till de andra smederna så den lägst stående smeden kanske inte blev så ren trots badet?

När alla gubbarna badat så träffades de på bänken utanför lägenheten där Melin tog fram sitt Magderburgerspel (dragspel)

 Kaffe var en mycket vanlig dryck och det dracks stora mängder, det sägs att smedernas magar inte alltid mådde så bra pga kaffedrickandet.

 

Kaffebönorna var vita och de lades i "rosten" den som ser ut som en kastrull här med vev i mitten, sedan togs spisringen bort och den sänktes ner i elden. Det gällde att röra om ordentligt så bönorna blev jämt rostade.

Frun och de 2 barnen sov i utdragssängen i rummet

 

Se tapeterna, de ska vara tidsenliga från slutet på 1800 talet. Även kökstapeterna, inte orginal naturligtvis utan nygjorda i samma mönster.

 

Jag skulle kunna berätta massor men jag rekomenderar istället att den som är intresserad tar en tur hit och följer med på en guidad visning. Den ger ofantligt mycket för den som är intresserad av hur folk levde förr.

 

Jag har flera foton här  http://www.pixbox.se/alb1147623


 
 
Ia

Ia

13 december 2009 20:05

Så spännande!!!! Det får nog bli en tur i sommar måste utforska Dina trakter lite mera för de är tämligen outfoskade!!!

Hoppas tredje advent och Lucia avrit till belåtenhet!!!

http://kajsalisa.blogg.se

 
Annmi

Annmi

14 december 2009 16:10

Waooo,såå mysigt ♥...

Avslutar med:

♫ Lusselille Lusse lille elva näääääääääätter före Jul Lusselille lusse lille elva näääääääääääääääääääätter före Jul Jaaaaag önskaaaaar Eder alla eeeeeen fröööjdefull Juuul ♫ Eeeeeeee sjunger jag falskt!??

jajja...Ger väk *Kramar* istället ;)

http://annmisblogg.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

      Alla bilder är klickbara Ja, vi hade en liten hundträff här hos oss i dag. Jag tror säkert att samtliga var lite nyfikna på hur Ludde ser ut i verkligheten och jag tror nog att han fick godkänt. Han skötte sig perfekt så länge besöket v...

Vi startar vår resa en Torsdag i April 2015 och åker Rm 332 och sedan A7 för att sist ta av mot Tabernas på väg N340a.  Sista vägen var bara den en upplevelse för här grönskade det, saftig frodig grönska, gräsmattor som var naturligt gröna och spik...

Tillsammans med vänner från Västerås och Köping som vi funnit här nere i Spanien startade vi en liten rundresa. Obs, alla bilder är klickbara för större bild Vi åkte hemifrån torsdagen den 12 Mars och vårt första mål var Sierra Espuña. Det högsta...

  Den 12 Dec 2014 kom vi ner till Bolnuevo och den 10 Januari drog vi iväg på en liten semestertripp. Vi beslutade att åka till Fuente igen. Längtade efter varma bad och här är det 28 gradigt vatten.Vi hade tur med vädret varmt och vindstilla hela...

Onsdagen den 25 juni förjer vi med en grupp på vandring i Västmanlands Norra skogsområde. På vår väg får vi gammal historia oss till livs men även upptäckelser av det ovanliga slaget så som Skogsblommor, gamla stigar, Bäverdalar, klart vatten från sk...

Översätt Bloggen

Fråga mig

17 besvarade frågor

Presentation

Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej född -48 som flyttat från större stad och ut på landet där jag bor med make, 21 hund och husbil som varje vinter rullar till Spanien

CHATBOX

GÄSTBOK

Vänners knappar

Först min, den kan du hämta här..
http://www.ksida.com/pp.jpg

 

 

HUSBILSLIV

NÄTVÄNNER

HUNDBLOGGAR

SPECIELLA BLOGGAR

PSP LÄNKAR

PSP TUBER

PSP TILLBEHÖR

SCHRAP BOOKING

RSS

Senaste inläggen

Väder där vi är nu

Färna

Diverse

Diverse bra att ha sakerGör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar Follow pellispricken on Twitter Blogglista.se Blogg listad på Bloggtoppen.se Följ min blogg med bloglovinbloglovin Affärsverksamhet bloggar Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!http://nyligen.se/blogg/nd2f85

..:: Bara Bloggare ::..

En iRing webbring.

Slump

Lista

Nästa

Dela Kerstin Wiselqvist

Skapa en profillänk
http://bloggkartan.se/registrera/11434/karmansbo

Blogg ringen

Slump

Lista

Nästa

r>
Blogg Topplista
Bloggparaden
Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!Startblogg.se

Knappar

 

ÖVRIGA LÄNKAR

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

Ge mig ett pluss

Gör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar

Skapa flashcards