farna

Direktlänk till inlägg 26 januari 2010

Skagra/ Grafik/ Vägbeskrivning och Psp tutorial

På Måndagförmiddagen började mina extra intag av värkmedesin göra mig lite bättre så jag lastade in hundarna i bilen och åkte ner till kolonin.
Nu börjar Rozz veta vad det innebär, han gnydde lika förväntansfullt när vi åkte nerför backen där som han gjort när vi närmat oss "hundskolan".

 

Det är vackert i naturen nu, man bara njuter!


Trots att ryggen ger mig små tjuvnyp emellanåt så var jag så sugen på att testa hur Rozz skulle funka vid skidåkning så jag släpade fram min utrustning, satte Rozz i Flexikopplet som jag satte fast med ett skärp runt min midja.
Så skulle vi ta en 5 minutersrunda tänkte jag mig.
Visst, det kändes i ryggen men det var roligt, en stund. Vi kom upp på parkeringen då kändes ena skidan konstig! Jag tittar ner och upptäcker att pjäxan sitter lös.
Den hade gått sänder, sulan hade delat sig på mitten   

 

Så var det med den skidturen!
Det fick bli en promenad ist.



Sedan låg jag mest och vilade, tittade lite på tv men ägnade mest tid åt veckans lektioner i Skagra.

 

Det var text i cirkel, lätt som en plätt för det har jag gjort många ggr förr.

 

  

 

Sedan skulle vi göra text i våg.
tog sin tid innan jag fick till den. Men till slut trillade poletten ner

 

 

Så skulle vi tillverka 2 brädbitar, få naturlig färg och ådring.

Var kul att dona med, göra kvistar och ojämnheter i plankan   

 


Här kanske jag tog i lite väl mycket vad gäller kvistarna



Som avslutning skulle vi göra en egen grafikbild där vi använde oss av flera moment.
Jag tog min ljusa bräda, lade på en kurvtext och använde min mörka bräda som en mask som fick bilda ram.


 

Det värsta är att nu, sista kursen i denna sorts grafik i Paint shop pro så ska man skriva ner exakt hur man gjort. Skriva en tutorial.
Fy vad jobbigt! Men måste man så måste man väl.

  


                          


Min tutorial för bilderna jag gjort.


Bräda 1

Öppnar bild 350 x 200 pixlar.  Färg #E5D8C9.


Add Nojs Gaussisk och  Monochrome i kryssat och 48 %


Adjust Blur, Motion Blur,  Angle 0 och Strength 100, många ggr till ådringen är över hela brädan.


Elliptisk markering och Distortion effects - Twirl 53, 107,  upprepar 3ggr på olika ställen, 7, 12, 267 , upprepa 3 ggr.


Elliptisk markering och Distortion effects - Ripple  Transparent H 29, V 33, A 1, Wl, 81


En gång till Color från bilden   H 73,85, V10,77 A 10,14 Wl, 81  upprepar 5 ggr


Avslutar med Adjust - Sharpness - Unsharp mask R 1,00, Strenght 56, Clipping 6 Luminance i kryssad

 

 

Bräda 2

Öppnar bild 350 x 200  Färg #985705

Add Nojs Gaussisk och  Monochrome i kryssat och 48 %

Adjust Blur, Motion Blur Angle 81,59  Strenhgt 35,74 många ggr tills ådringen är över hela brädan
Elliptisk markering och Distortion effects - Ripple H 74, V 11, A 10, Wl 81  3ggr på olika ställen, Ändrar A 2,52 och Wl 95,95 och gör 3 långa

Elliptisk markering och Distortion effects - Twirl -160 3 ggr, - 27 3 ggr, 427 3 ggr

Avslutar med Adjust - Sharpness - Unsharp mask R 1,00, Strenght 10, Clipping 59 Luminance i kryssad



 

Svängd text.

Bild 300 x 300 pixlar.  Gör cirkel med Precent Charpeverktyget.

Nytt lager, skriver texten i svart förgrundsfärg och blå bakgrundsfärg.

Lägger på Inner Bevel 12,  With 20,  Smoothness 16,  Depth 16,  Ambience -59 , Shininess 90,  Angle 153,  Intenity 16,  Elevation 83,  och vit färg.


Jag tar pentool, klickar på cirkeln, högerklickar och tar Node Edit och sedan Reverse Parth.

 

Nytt Lager och skriver texten.


Lägger på Inner Bevel nr 9 med samma inställning som tidigare.

 

 

Kurvtext

 

Jag tar pentool.  Markerar Freehand,  klickar i vänster ytterkant och i höger ytterkant och får ett streck rakt över.

Jag klickar på strecket för att markera det, sedan högerklickar och väljer Edit Mode , Node Typ och Assymetric och drar i strecket

Samma på andra sidan.

 

Så tar jag min ljusa bräda, lägger på en kurvtext, tar min mörka bräda och gör en mask av.

Lite dropshadow på texten och Merge all flatten



 
 
Cina

Cina

27 januari 2010 09:48

Fina bilder du har som vanligt!
Synd att pjäxan gick sönder.

Mycket fint du gjort i Skagra. Jag håller inte på i några kurser just nu. Var med i så mycket ett tag så jag lessna.

Ha en fin dag o hoppas du inte snöar inne!
Kramen

http://heavenladyn.bloggplatsen.se

 
Inger Maryissa

Inger Maryissa

27 januari 2010 15:39

Så glad jag blir att du tycker min sida med PSP tuber var bra och att jag får vara med bland dina länkar till tubsior.
Och jag lovar att det kommer fler bilder.

Underbara vinterbilder du visar här och kan tänka mig du har mysiga promenader med dina fina vovvar.
Skönt att värkmedicinen gör att du känner dig lite bätttre.
Det måste vara så jobbigt att ha värk så ofta.

Kul det du berättar om lektionerna i Skagra.
jag har gått där förut, men det verkar som om det finns lite andra saker ni nu gör där nu.
Kanske jag skulle be att få gå en omgång till där....
Det skulle vara kul att lära mig ännu fler saker....

Och så otroligt bra bilden blev där du använde din ljusa och mörka bräda med din kurvtext.
Det blev verkligen läckert.

Ha en bra fortsatt dag.
Kram

http://ingermaryissa1.blogg.se

 
Gunilla

Gunilla

28 januari 2010 00:49

c

http://gunillaskatter.blogg.se

 
Gunilla

Gunilla

28 januari 2010 01:00

oj :((
det gick iväg utan att jag han stoppa det :(
Får göra om alltihop igen.
Så ta bort det förra inlägget om du kan.
Jag skrev så här:
Tycker att dina bilder du har gjort här på din blogg är så fina.
Tänkte testa dom ngn kväll, så KANSKE jag visar det på min blogg, MEN då MÅSTE det se bra ut oxå.

Jag har ju oxå gått i Skagra för ett par år sedan, men jag tyckte det blev för mycket att gå med i två grafikgrupper samtidigt, så jag hoppade av efter en kort tid. Kände mig lite stressad oxå, eftersom det var på tid, alltså man fick bara hålla på med en bild under en vecka, så skulle det godkännas innan man fick fortsätta med nästa uppgift.
Det tyckte jag var liiite jobbigt.
Så har inte Bitte det, och det tycker jag känns mer bra för mig iaf.
Visst, man lär sig olika saker i dom olika grafikgrupperna, men ändå.
Duktig du är som kan göra en tutorial, skulle nog inte jag klara av.
Man måste ju tänka på vad och hur man gör dom olika momenten oxå.

Kram på dig vännen
så får jag se om detta blir rätt, Innan jag hinner sända iväg detta :)
/Gunilla

http://gunillaskatter.blogg.se

 
Marketta

Marketta

28 januari 2010 23:37

Jo, så är det, måste man så måste man. Vad jag hatade dessa tutlektioner.

Kramizzar
Marketta

http://colliekompisarna.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

      Alla bilder är klickbara Ja, vi hade en liten hundträff här hos oss i dag. Jag tror säkert att samtliga var lite nyfikna på hur Ludde ser ut i verkligheten och jag tror nog att han fick godkänt. Han skötte sig perfekt så länge besöket v...

Vi startar vår resa en Torsdag i April 2015 och åker Rm 332 och sedan A7 för att sist ta av mot Tabernas på väg N340a.  Sista vägen var bara den en upplevelse för här grönskade det, saftig frodig grönska, gräsmattor som var naturligt gröna och spik...

Tillsammans med vänner från Västerås och Köping som vi funnit här nere i Spanien startade vi en liten rundresa. Obs, alla bilder är klickbara för större bild Vi åkte hemifrån torsdagen den 12 Mars och vårt första mål var Sierra Espuña. Det högsta...

  Den 12 Dec 2014 kom vi ner till Bolnuevo och den 10 Januari drog vi iväg på en liten semestertripp. Vi beslutade att åka till Fuente igen. Längtade efter varma bad och här är det 28 gradigt vatten.Vi hade tur med vädret varmt och vindstilla hela...

Onsdagen den 25 juni förjer vi med en grupp på vandring i Västmanlands Norra skogsområde. På vår väg får vi gammal historia oss till livs men även upptäckelser av det ovanliga slaget så som Skogsblommor, gamla stigar, Bäverdalar, klart vatten från sk...

Översätt Bloggen

Fråga mig

17 besvarade frågor

Presentation

Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej född -48 som flyttat från större stad och ut på landet där jag bor med make, 21 hund och husbil som varje vinter rullar till Spanien

CHATBOX

GÄSTBOK

Vänners knappar

Först min, den kan du hämta här..
http://www.ksida.com/pp.jpg

 

 

HUSBILSLIV

NÄTVÄNNER

HUNDBLOGGAR

SPECIELLA BLOGGAR

PSP LÄNKAR

PSP TUBER

PSP TILLBEHÖR

SCHRAP BOOKING

RSS

Senaste inläggen

Väder där vi är nu

Färna

Diverse

Diverse bra att ha sakerGör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar Follow pellispricken on Twitter Blogglista.se Blogg listad på Bloggtoppen.se Följ min blogg med bloglovinbloglovin Affärsverksamhet bloggar Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!http://nyligen.se/blogg/nd2f85

..:: Bara Bloggare ::..

En iRing webbring.

Slump

Lista

Nästa

Dela Kerstin Wiselqvist

Skapa en profillänk
http://bloggkartan.se/registrera/11434/karmansbo

Blogg ringen

Slump

Lista

Nästa

r>
Blogg Topplista
Bloggparaden
Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!Startblogg.se

Knappar

 

ÖVRIGA LÄNKAR

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

Ge mig ett pluss

Gör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar

Skapa flashcards