farna

Direktlänk till inlägg 8 september 2010

Vilken bra utflykt!!!!!!!!

Idag blir det massor med bilder i mitt inläg så jag sätter dom små så sidan inte tar år att ladda. Det är bara att klicka på den bilden du vill se större!

 

I går gjorde vi en heldagsutflykt tillsammans med min kusin och hennes kille.

Vi började med att äta mat på Färna pizzeria. Vi bad Saleh som lagat våran goda mat att ta ett kort på oss alla.

   

 

Margareta och Sven Erik åkte sedan först för att visa oss nyinflyttade i dessa regioner, var det kan finnas svamp.

Janne var lycklig att hitta ganska många jämfört med mig som ingen hittade, Margareta var värst, men det slutliga resultatet var ändå bara en bottenskyla i hinken. Vi fick hennes kantareller, hon behöll nåra andra sorter som hon hittat.


Tack kusin, vi åt dom nyss, smakade jättegott tillsammans med lite potatis och fläskfileskivor!!!

 

Senare på eftermiddagen tog vi en kaffepaus vid ett obebott?  torp i skogen, (tomma fönster men klippt gräsmatta)

     

 

Så gick vi till bilarna och åkte vidare, det fanns lite sevärdheter i närheten som dom kunde visa oss på. Först hamnade vi vid Brudslöjan där vi står och läser infotavlan.

 

 som som ligger mellan Fagersta och Ängelsberg och är det högsta vattenfallet i Västmanlands län, med ett fritt fall på över fem meter. Det ska egentligen ses på våren då det är massor vatten sa Margareta. Men nog fanns där en rännil som letade sig ner från toppen allt!

  

 

Vi kollar vidare ut över Sundsbo Dammsjön där Fagerstas duktiga undommar håller till med sina vattenskidor. Fagersta har tom ett gymnasium för dessa ungdommar

Här kan du läsa om det

Marareta berättar vidare att i denna sjö ligger ett antal tågvagnar fullastade med socker. Man lyckades aldrig bärga dessa vagnar efter urspårninen.

  

 

Nästa stopp blir vid utsiktsplatsen över Oljeön som du, om du vill, kan läsa om här

Den ligger mitt i sjön Åmänningen

 

  

 

I samhället Ängelsberg (du kan läsa lite om det här) fanns ett vackert slott vid stranden av Åmänningen

         

 

    

Efter en kort bilresa var vi framme vid Engelsbergs bruk

som du kan läsa om här

            

 

I anslutning till bruket finns en park där konstnärer ställer ut sina verk. Dessa byts tydligen ut från år till år för Margareta och hennes kille kände inte igen så många av dessa idag från sitt förra besök här

 

Här kommer en bildkavalkad på alla skulpturerna. Klickar du på bilderna så har jag skrivit skulpturen och konstnärens namn på varje.

Men jag missade vem som gjort denna läckra spegelpyramid som vi står framför här.. 

    

 

          

       

 

           

        

     

        

       

       

      

 Vi avslutade dagen med att äta varsitt Nectarinäpple som Margareta bjöd på. Smaken var god men mycket svår att beskriva. Inte likt något alls jag ätit förr.


  

Vi satte oss i våra bilar vid 18.30 tiden för hemfärd. När vi var vid avtagsväen där VI skulle ta av så vi hur Margareta vinkade febrilt. Vi vinkade tillbaka och åkte.

Det var bara det att Margareta hade vinkat åt oss...  "KOM"

Vi som inget fattade vi vinkade tillbaka "hej då"  så vi missade det sista utflyktsmålet de tänkt visa oss -:)

Hi hi, så det kan bli!

 

När vi kom hem vid 19.00 såg jag hur Norrsjön glödde i September kvällssolens sken och ja var bara tvungen att gå ut på altan och ta ett kort.

Ett kort som tom överbevisar mig om att trots att vädret under vår utflykt varit rena sommardagen så ändå.

Det är höst


 
 
Ingrid

Ingrid

8 september 2010 16:02

Vilken härlig utflykt och så vackert ditt sista foto av Norrsjön är!

Kram Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Sita

Sita

8 september 2010 19:09

Hejsan. Vilken trevlig tripp. Härliga bilder. Kramar

http://siitasblogg.blogspot.com

 
Gunilla

Gunilla

8 september 2010 23:00

Wow så fina bilder du tagit :)
Jo visst är det höst nu.
jättefin höstbild, den längst ner.
Så trevlig utflykt ni hade

Kram/Gunilla

http://gunillaskatter.blogg.se

 
wiper

wiper

9 september 2010 08:11

Vad härligt ni verkar ha haft det. Vad mysigt det såg ut vid det obebodda torpet. Engelsbergs bruk måste man ju bara besöka nån gång. Vilka bra bilder du tagit och det är ju så vackert.

Ha en fin dag
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Marketta

Marketta

11 september 2010 00:23

Den där cyklisten ställde till med lite rabalder, så dom var först tvungna och flytta på den, sen tog dom nog bort den helt. Konstnären hade gjort en cyklist som hade varit med i en olycka, hade väl cykelhjulet runt halsen mm. Bilisterna som åkte förbi tvärnitade för dom trodde att det var en riktig cyklist.

Så det vart protester mot den.

Kramizzar
Marketta

http://colliekompisarna.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

      Alla bilder är klickbara Ja, vi hade en liten hundträff här hos oss i dag. Jag tror säkert att samtliga var lite nyfikna på hur Ludde ser ut i verkligheten och jag tror nog att han fick godkänt. Han skötte sig perfekt så länge besöket v...

Vi startar vår resa en Torsdag i April 2015 och åker Rm 332 och sedan A7 för att sist ta av mot Tabernas på väg N340a.  Sista vägen var bara den en upplevelse för här grönskade det, saftig frodig grönska, gräsmattor som var naturligt gröna och spik...

Tillsammans med vänner från Västerås och Köping som vi funnit här nere i Spanien startade vi en liten rundresa. Obs, alla bilder är klickbara för större bild Vi åkte hemifrån torsdagen den 12 Mars och vårt första mål var Sierra Espuña. Det högsta...

  Den 12 Dec 2014 kom vi ner till Bolnuevo och den 10 Januari drog vi iväg på en liten semestertripp. Vi beslutade att åka till Fuente igen. Längtade efter varma bad och här är det 28 gradigt vatten.Vi hade tur med vädret varmt och vindstilla hela...

Onsdagen den 25 juni förjer vi med en grupp på vandring i Västmanlands Norra skogsområde. På vår väg får vi gammal historia oss till livs men även upptäckelser av det ovanliga slaget så som Skogsblommor, gamla stigar, Bäverdalar, klart vatten från sk...

Översätt Bloggen

Fråga mig

17 besvarade frågor

Presentation

Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej född -48 som flyttat från större stad och ut på landet där jag bor med make, 21 hund och husbil som varje vinter rullar till Spanien

CHATBOX

GÄSTBOK

Vänners knappar

Först min, den kan du hämta här..
http://www.ksida.com/pp.jpg

 

 

HUSBILSLIV

NÄTVÄNNER

HUNDBLOGGAR

SPECIELLA BLOGGAR

PSP LÄNKAR

PSP TUBER

PSP TILLBEHÖR

SCHRAP BOOKING

RSS

Senaste inläggen

Väder där vi är nu

Färna

Diverse

Diverse bra att ha sakerGör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar Follow pellispricken on Twitter Blogglista.se Blogg listad på Bloggtoppen.se Följ min blogg med bloglovinbloglovin Affärsverksamhet bloggar Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!http://nyligen.se/blogg/nd2f85

..:: Bara Bloggare ::..

En iRing webbring.

Slump

Lista

Nästa

Dela Kerstin Wiselqvist

Skapa en profillänk
http://bloggkartan.se/registrera/11434/karmansbo

Blogg ringen

Slump

Lista

Nästa

r>
Blogg Topplista
Bloggparaden
Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!Startblogg.se

Knappar

 

ÖVRIGA LÄNKAR

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2010 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Tidigare år

Besöksstatistik

Ge mig ett pluss

Gör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar

Skapa flashcards