farna

Direktlänk till inlägg 26 september 2010

Kopparbergsmarknaden 2010

Av Pellispricken, gubben och hundarna - 26 september 2010 23:59

På Fredagseftermiddagen hade vi packat klart husbilen och skulle åka. Rozz gjorde som vanligt, gömde sig i trappan. Man får inte å efter honom, då blir det springa av. Det tycker han är jättekul när vi kommer och jagar han.

Nä, vi brukar inte se honom, när vi öppnar dörren då kommer han rusande "glöm inte mig".

Vi åkte upp till Ställberg och träffade Iza och hennes katter. Janne var trött så han gick till husbilen och lade sig vid 22 tiden medan jag följde med Iza upp till hennes vän, Marine. Där fick jag möta en 12 veckors valp!

Så mjuk, len, go.

Det var en upplevelse, jag har ju aldrig haft så små hundar, fyra månader är det minsta jagg haft (Zita när hon kom till oss)

Sedan gick jag ochså till husbilen, hann precis innom dörren då det började regna men jag var trött och somnade straxt. Faktist lite sövande med regn som smattrar på husbilstaket.

Klockan 10.00 sms från Iza, hon var vaken och klar för avfärd som bestämt var. Men det var inte vi -:)

Men vi kom bara 15 minuter senare och Iza hoppade in i husbilen och så åkte vi till Kopparberg och marknaden där.

Massor med folk var det, massor bilar men vi hade tur, vi fick in husbilen på en skolgård alldeles i närheten av allt.

Bara 30 kr per natt, billigare har vi aldrig förr campat -:)

Vi han bara parkera så ringde Margareta, de var redan där.

Som tur var regnade det bara lite nu....

Vi tog en promenad med hundarna och mötte dom, denna gång skötte hundarna sig inget vidare. Det var mycket skällande på andra hundar så straxt fick de komma tillbaka till husbilen där de somnade i sin trygga "hundkoja".

Så startade vi, Margareta, Sven Erik, Iza, Janne och jag vår dag på Kopparbersmarken, jo, vi var hungriga så vi startade med mat på en resturang

Fotot blev uruselt, liksom maten var! Vi beställde 2 olika rätter, fläskfile med potatissallad och pasta med en tomat/ ost sås.

Det vi fick in var några ynka fileskivor med stekt potatis och en pastarätt där de tappat ner hela flaskan chillisås i tallriken. Vi, jag och Iza som tog denna maträtt, vi brann innombords! Det gick inte att äta allt, man tappade andan.

Margareta sa ifrån om sin fläskfile, det skulle vara potatissallad, inte stekt potatis?????

De tog hennes tallrik, kom straxt tillbaka med nåt som så ut som stekt potatis i 1 tsk gräddfil.

Nä vi betalade inte fulla priset och inte nog med det, vi sa till folk i dörren när vi gick...Ät inte här -:)

Ja, sedan var det dags att spatsera runt bland stånden.

Nere på Gammeldagsmarknaden bjöds det på sång och musik

Ett par i gammaldas kläder dansade

Men vi hade inte tid att stå där och titta, vi vandar vidare.

Iza handlar lite underkläder

Vare sig hon behövde det eller ej så fick hon hjälp att välja av tjänstvilliga följet hon ingick i -:)

Jag inhandlade en dubbel cd med 26 jättebra rocken Roll låtar från förr.

Alla de där riktiga rariteterna ni vet... Peggy Sue, Rock around the clock, Blueberry hill mm

Vi 3 damer frös och det slutade med att vi köpte oss varsin jacka som vi tog på utanpå våra "gamla" jackor.

Männen i sällskapet påstog att de inte frös så de avstog från jackköp

Däremot hade de inget emot att köpa och äta varsin Langos.

Denna underbart goda mat som tillhör marknader numera.

Så vid Tretiden skildes vi åt och Janne och jag började arbeta oss tillbaka mot husbilen. Det hann vi dock ej för vi hamnade framför några knallare som demonstrerade olika produkter.

Jag köpte en apparat som river av plastfolien (Glad Pack) Var sugen på den redan förra året men i år blev det affär.

Så ställde jag mig utanför Ica och väntade ifall någon bloggvän skulle dyka upp.

Rätt var det är kommer en ung tjej med barnvagn fram och frågar, är det du som är Kerstin?

Kunde ej förnekas -:)

Å så ser jag henne..................

Hon fick en stor kram, det var så roligt att se henne i verkliga livet.

Sita!  Hennes blogg finns bland mina bloggvänner här på sidan -:)

Vi gick till husbilen och tog en kopp kaffe och lite Daimtårta, som Sita tyvärr inte var så förtjust i. Synd men det var inget att göra åt i efterhand.

Vi fikade, pratade och skrattade. Hon var lätt att få kontakt med så träffen kändes helbra och kanske det blir flera i framtiden

Nu var Janne och jag rejält möra så vi skulle efter hundarna fått en promenad, lägga oss att vila innan kvällens besök på Tivoli. Här fångade Janne mig just när jag skulle hoppa i sängen, Zita (min hund) är med som vanligt (svart skugga på golvet)

Nej, kvällens Tivoli regnade bort! Visst var vi ner en sväng men där var bara några yngre tonåringar och regnet öste så vi gick hem och öppnade nya cdskivan istället och lyssnade och gillade läget

Fotot... en Rozz i rörelse -:)

När vi vaknade på Söndagen var vi ensamma på skolgården men vid 10 tiden fylldes den snabbt.

När hundarna fått en rejäl runda så gick vi upp på marken en stund. Vi köpte strumpor till oss, marknadskarameller och 2 st vägg klädkrokar i smide med 3 krokar på varje, dessa blir perfekta i husbilen att hänga kläder på

Vädret var vackert även om solen inte visade sig. Men det var kallare i dag än i går (då det bara regnade)  På hemvägen hittade jagg en loppis där jag blev ägare til en liten figurin som lustigt nog var en kopia av den Janne ärvde efter sín Mormor. Nu står dom i mitt skåp som ett par -:)

Dagens vackra väder hade även lockat dit Indianerna som spelade och sålde siga skivor som sig bör på Kopparbergsmarken.

När vi gav oss iväg hemmåt vid 15 tiden var det så mycket folk så det knappt gick att gå där

I morgon ska Janne iväg och jobba igen. De sista 2 dagarna i sitt yrkesliv.

När han kommer hem då är han - liksom jag "Fritidsforskare".

Härligt det ska bli, vi 2 pensionärer som äger livet

Sita

27 september 2010 07:35

God morgon. Härlig marknad ni fick. Jag tycker om dajmtårta, men just då var det för sött för mej. Klart att vi ska ses flera gånger när ingen väntar på mej o tjatar. Kramar

lillis

27 september 2010 11:13

Tack för senast, så trevligt det var.
Vilken mysig helg ni haft på marknaden och i husbilen, synd att det regnade. Fina bilder, så roligt att titta på
Ha det gott
Kram

wiper

27 september 2010 16:22

Vad mycket kul ni varit ute på och vad roligt att träffa bloggvänner. Jag har bara träffat en än så länge ;) Fin bild på Indianen med panflöjten. Kopparbergsmarken verkar ju gigantisk stor. Tänk att din man nu blir pensionär. Hoppas han tycker det är skönt för det finns ju så mycket att uppleva och göra ändå. Ni ser ut att ha en jättefin husbil, det är min dröm. Har bara haft husvagn och det var för jobbigt.

Ser att du gjort om headern. Den är jättefin och vad kul att mannen får vara med på ett hörn ;)

Ha en fin kväll
kramar

Ingrid

27 september 2010 16:46

Det var ingen dålig marknad ni varit på. Här i Klintehamn har det också varit höstmarknad, men bara en dag.
Det ser mysigt ut i er husbil!
Kram Ingrid

Gunilla

27 september 2010 21:51

Hej på dig )
Så mycket folk detv ar på marknaden.
Vi hade pratat lite om att åka dit, men vädret såg inte så lovande ut att åka MC dit bort :(
Så mycket ni han med där.
Daimtårta är gott.
Fint det ser ut i husvagnen.
Trevligt att du träffade SIITA OXÅ.

Har nyss kommit in här
efter att ha varit på promenad med Tarzan.
Får försöka gå ut med honom oftare än vad jag har gjort, så han blir lite lugnare och inte jamar hela tiden.