farna

Alla inlägg den 9 oktober 2010

Vår lille Gåsepåg (ev tös)

I Färna föddes några kullar av Kanadagäss. Vi har en bäver i ån och den ena familjen efter den andra blev av med sina små.

Det hände att de flydde och lämnade den svagaste av barnen.

"Vårt par av Kanadagäss fick 7 barn, men mot slutet av sommaren hade de 12 barn och jag  fick veta av folk som bodde på Strandvägen att de övergivna barnen accepterades och togs med i denna familj.  

I slutet på sommaren var alla stora, utom en liten "gåsepåg" född sent på sommaren och även han adopterad.


Han blev kvarlämnad här av sin flock för flera veckor sedan och inga eftersläntare kommer och lockar på honom.

Han går här nere vid Färna Herrgård och pickar i marken efter mat, han går aldrig ner i vattnet, han vankar runt på Strandvägen eller utmed ån.

Han svarar när man pratar med honom och är inte det minsta rädd för mina hundar som helt accepterat honom som en Färnabo.

Han verkar inte kunna flyga, han flaxar och springer lite men mera blir det inte.

 

Hur ska han klara vintern?  Det gör mig så ont var dag när våra vägar möts.

 

I går var vi varit nere och bäddade skönt till Caddy så han slipper frysa i vinter (fast Berget håller 10 pluss så han överlever nog ändå. Här kan du läsa om Berget

Tyvärr hade jag bara mobilen med mig och mörkt var det därinne så bilden är usel.

Men man ser ändå att han fått fina grannar

 

På hemvägen stannade vi till vid Polisens skjutbana och tog en lång runda i skogen i Kolsva, ända ner till själva samhället och sedan den gamla Banvallen tillbaka.

Hundarna var saliga av glädje av att få gå gamla välkända vägar.

Jisses vad mycket nya dofter det kommit dit sedan sist tycktes de tänka där de for runt med nosen i backen -:)

 

Hem tog vi Solmyravägen, efter en tur ner till Ica.

I dag var  Getbron totalt avstängd så omvägen över Solmyra var tvungen, de asfalterade båda körbanorna på samma gång.

Jag som inte gillar hösten och inte dess färger vart bara totalt imponerad av dess gyllene fägring i dag. Synd solen inte sken. Då hade naturen "glött"

Men det var vackert ändå

 

Hemma, en lunch på  färdig Grillad kyckling och Potatissallad och en timma raklång i sängen eftersom ryggen sa till mig att göra så.

 

Sedan var det återien dags för hundrunda, nu i Färna.

Här är straxt neranför mitt hus, där Norrsjön går över till en å. Den ån som vår Gåsepåg lämnats kvar vid.

Ett foto en från mulen dag gör inte rättvisa till vattenspegeln på sjön,men visst är det vackert ändå?

 

 Nu har vi kommit till Färnas badstrand. Hundar är ej tillåtna här, men vi tror att den skylten ej gäller nu?

Vi vill visa vilket vackert bad som finns här, stora grönytor, sandplan för spel, ombyteshytter..............

 


Själva stranden är ju sandstrand och allt är mycket välordnat, städat och fint


 


Ja, här är ett kort från udden på badet som väl visar var badet ligger i förhållande till vårt hus. Vi bor nästan mitt emot, se pilen.

Där ibland träden finns vårt vita hus, granne med Rävåsen, ett av hyreshusen här i Färna.

Rävåsen? Jo hyreshuset heter så pga att Domänverkets förmän bodde där i början på 1900 talet var så "räviga" sägs det -:)



På hemvägen passerar vi åter igen Herrgården och nu förstår vi varför det står flera bilar framför ett av Färna Herrgårds stora logar/ vangslider eller vad nu dessa stora längor är för något.

De kör med återvinning och det av ett stilfullt sätt.

En "logdörr" har ersatts med det gården kan ta fram av gammalt och av histroriskt värde!

Gamla vagnshjul, harvar, släggor, tänger, grepar till timmerstockar och jag vet inte allt har svetsats ihop till ett läckert staket som tål att ses och begrundas.



  

Sist men inte minst, ett foto på mitt hus i höstskrud.

Jag är så dålig på träd.

Vad är det för träd som envisas att vara gröna nu när Rönnen är kal, Björken är gul och Lönnen sprakar av sitt färgspektra? 


    

Översätt Bloggen

Fråga mig

17 besvarade frågor

Presentation

Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej född -48 som flyttat från större stad och ut på landet där jag bor med make, 21 hund och husbil som varje vinter rullar till Spanien

CHATBOX

GÄSTBOK

Vänners knappar

Först min, den kan du hämta här..
http://www.ksida.com/pp.jpg

 

 

HUSBILSLIV

NÄTVÄNNER

HUNDBLOGGAR

SPECIELLA BLOGGAR

PSP LÄNKAR

PSP TUBER

PSP TILLBEHÖR

SCHRAP BOOKING

RSS

Senaste inläggen

Väder där vi är nu

Färna

Diverse

Diverse bra att ha sakerGör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar Follow pellispricken on Twitter Blogglista.se Blogg listad på Bloggtoppen.se Följ min blogg med bloglovinbloglovin Affärsverksamhet bloggar Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!http://nyligen.se/blogg/nd2f85

..:: Bara Bloggare ::..

En iRing webbring.

Slump

Lista

Nästa

Dela Kerstin Wiselqvist

Skapa en profillänk
http://bloggkartan.se/registrera/11434/karmansbo

Blogg ringen

Slump

Lista

Nästa

r>
Blogg Topplista
Bloggparaden
Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!Startblogg.se

Knappar

 

ÖVRIGA LÄNKAR

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Tidigare år

Besöksstatistik

Ge mig ett pluss

Gör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar

Skapa flashcards