farna

Alla inlägg den 1 februari 2011

Redan februari, tänk vad fort tiden går!
Visst, vissa dagar mår jag rent ut sagt skit, men det gjorde jag ibland ändå för väderkänslig har jag alltid varit. Nu är jag mera stel i leder och ryggen känns av mera var morgon, just presis som en Bechtreware ska vara, stel och orörlig dagens första 2 timmar. Jag märker även att jag inte kan gå så fort längre, måste ta mindre kliv så jag får hojta till på Janne och Zita ibland då de skenar iväg ifrån mig och Rozz -:)
Men ändå så tycker jag att det gått bra än så länge att klara mig med bara Celebra och Alvedon.
Att sluta med cortisonet har även fått mitt blodsocker en liten aning bättre, har sänkt insulinet ett par små enheter. Alltid något!

 

Några nya kort kommer idag, Jag kallar dessa för typiskt Spanskt! Säkert kan de flesta av er nicka instämmande?


Bland annat detta, de kommer i arla morgonstund med kylväskor med mat i, stolar och sina långa/ höga metspön som sitter i ställningar nerstuckna i sanden, spön som agnas med små krabbor..... Så sitter dom på rad, med en bok, radion eller går runt till varandra och pratar. På helgerna är hela familjerna med och barnen leker i sanden.
När mörkret faller sitter de kvar, längst upp på metspöna sitter en blå lampa som gungar om de får fisk. De sitter kvar till frammemot 22 - tiden innan de går hem, oftast tydligen utan fisk

  


Även detta är typiskt Spanskt! Hus byggda på berg, klättrande uppför berget. Vad vi reagerar på här är att dessa berg verkar så porösa, när vi sparkat på berget ramlar små sandkorn ner och sparkar man envist så nog bildas det en liten grop efter en stund.
Jag skulle inte vilja på på ett sandberg, men eftersom alla hus har denna bergsgrund så är den vär tillförlitlig.
Detta schabrak är ett hotell inne i Puerto de Mazarron, marknadsplatsen ligger neranför berget

 

        


Sedan fick jag för mig att föreviga husnummerskyltarna här. Varför har vi inte såna här snygga i Sverige? En del är enkla...........


Några visar på lite mera fantasi............


Sedan finns ju dessa där jag alltid stannar till och tittar lite extra.
Kanske ewn konstnärsådra i denna familj? Ja, det är förunderligt vilka massa olika nummerskultar husen här har!

Det är målade keramikplattor, men det visste ni väl redan?

      


Men ändå mera förvånas jag över att här finns inga gatuskyltar på höga järnstänger i gathörnen som man är van vid. 
Alla husen har gjutna staket och på det första husets staket finner man gatunamnen.
  

  


Även de är olika utformade, kanske beroende på "konstnärens" humör eller talang?


Men denna gatas namnskylt tog nog alla pris. Gatan är jättebred, en av alla utfarter från Bolnuevo


En stor gjuten pelare med tegel och här står jag framför den....
ovanför mitt huvud sitter gatunamnet


Undrar vad det är för en höjdare som denna breda gata är uppkallad efter?

Jo man kan ju Googla på namnet...

Han hörde hemma i Murcia (denna del av Spanien) Han var författare och journalist, vid en ålder av 43år drabbades han av två hjärntumörer och dog efter 2 dygn.

 Han var gift och hade fem barn, arbetade med nationella radio-sändningar i mitten av Spanien i Murcia kommun. 

 Del Olmo var akademiskt utbildad och författare till en rad essäer och litterära verk, bland dem de romaner The Palm, Tropics frånvaro, spadtaget för drunknde.

 

Översätt Bloggen

Fråga mig

17 besvarade frågor

Presentation

Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej född -48 som flyttat från större stad och ut på landet där jag bor med make, 21 hund och husbil som varje vinter rullar till Spanien

CHATBOX

GÄSTBOK

Vänners knappar

Först min, den kan du hämta här..
http://www.ksida.com/pp.jpg

 

 

HUSBILSLIV

NÄTVÄNNER

HUNDBLOGGAR

SPECIELLA BLOGGAR

PSP LÄNKAR

PSP TUBER

PSP TILLBEHÖR

SCHRAP BOOKING

RSS

Senaste inläggen

Väder där vi är nu

Färna

Diverse

Diverse bra att ha sakerGör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar Follow pellispricken on Twitter Blogglista.se Blogg listad på Bloggtoppen.se Följ min blogg med bloglovinbloglovin Affärsverksamhet bloggar Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!http://nyligen.se/blogg/nd2f85

..:: Bara Bloggare ::..

En iRing webbring.

Slump

Lista

Nästa

Dela Kerstin Wiselqvist

Skapa en profillänk
http://bloggkartan.se/registrera/11434/karmansbo

Blogg ringen

Slump

Lista

Nästa

r>
Blogg Topplista
Bloggparaden
Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!Startblogg.se

Knappar

 

ÖVRIGA LÄNKAR

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

Ge mig ett pluss

Gör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar

Skapa flashcards