farna

Direktlänk till inlägg 9 februari 2011

Resedagbok den 9 Februari

Vi har haft sköna dagar här i Bolnuevo, det är så varma och sköna dagar nu men fortfarande förvånas vi av kylan som känns genast då solen försvinner så riktig sommar är det inte ännu.

Förutom en cykeltur till Po de Mazarron för att fylla kylskåpet igen så har vi bara gått här och njutit.

Så i morse bestämde vi oss för att det var hög tid att ta en promenad igen.

Sagt och gjort, jag slängde ihop en sallad av vad huset (husbilen) förmådde, packade ner 3 bananer, hundvatten och tallrikar o bestick så gick vi iväg klockan  11.45

 

Mera kort finns i vårt fotoalbum   Här  Men några visas i denna dagbok

 

Vi började med att gå av stora vägen och ner i flodfåran, hundarna fick som vanligt fullt jobb med att jaga efter vildkaninerna som for fram och åter över stigen framför oss. 

Trots att tungorna hängde som slipsar ner mot deras hals av ansträngningen så lyckades de ej fånga en enda kanin.


I flodfåran är det mesta sänderbränt och brunt men jag förundras över grönskan på slänten där solen ej når med mera än några få strålar.

Grönt, skönt och blommor i mängd!


Vi var oense vilken stig vi skulle ta när den grenade sig i 2 delar. Jag envisades ej länge utan Janne fick som han ville, vi tog den yttre stigen som verkade genast.

När vi kom fram på vägen erkände Janne att mitt förslag varit bättre -:)

Vi kom nämligen fram på ett ställe där 2 små floder föll samman i en och var tvungen ta oss över. Där låg stenar i vattnet så det gick bra!

Så upprepades detta och nu fanns inga stenar att gå på så jag slängde i ett par st.

Jag steg ut på den 1:a, den var stabil.

Jag steg ut på den 2:dra och den rullade undan å så stog jag där i vattnet med båda fötterna (i strumpor och sandaler på)

Janne sa, varför tog vi inte av oss skorna????


Vi vandrade vidare och jag upptäckte en konstig växt som det vete gudarna vad det var. Läckert grön med tjocka ytterkanter och fullt med små kulor runt bladets kant som såg ut som vattendroppar. (Jag vågade ej känna på dom, man vet ju inte???)

Någon succulent växt var det i allafall det syntes på de tjocka, krusiga  bladen

     


Så närmade vi oss Mazarron och Janne tyckte vi skulle gena över floden igen. Vi tar oss nerför slänten och ser längre bort ett vadställe. Vi kom över torrskodda, men ingen av oss kom ihåg att skor och strumpor kan man ta av ifall....

 

Jag såg ett träd som var underbart vackert, jag tror att det var mandelblom? Rätta mig om jag har fel....

 


Våran genväg visade sig komma fram där vi skulle gått om vi tagit vägen över bron.... Ja så har vår tillvaro ofta varit här i Spanien, våra genvägar brukar vara längre -:)

 

Vid rondellen där man tar av mot Murcia stog en staty omgiven av en massa vatten/ fontäner.

 

Jag zoomar in och ser en staty av en muskelknutte.

När vi står där börjar det tuta och den ena efter den andra polis och ambulansen åker in i rondellen och mot Murcia.

Vi vet inte om det var det eller något annat som skrämde Zita så till den milda grad så hon bara ville fly....

                


Vår plan att gå in i centrala Mazarron fick vi avstå ifrån för det var jobbigt nog att se henne slita och dra i kopplet nästan krälande för att fort nog komma därifrån.

 Vi valde istället att gå ut mot landet och hemmåt igen, fast en annan väg.

 

När vi kommer mitt bland tomatplantagen så blir vi omkörda av en traktor...

Lite senare ser vi den nere i en flodfåra som används som soptip. Vad han gjorde där kan vi inte bevisa men misstänker att han hade besprutat tomater och nu tömde det sista i tanken... ner i vattnet


Vilken tur att vi inte tillåtit Zita och Rozz att bada där nere i havet där detta vatten rinner ut.

Fast en gång hoppade dom i där och badade, hela dom blev dyngblöta.

Bara skallarna torra   

När vi kom hem igen vid 16.30 var det skönt att lägga sig i skuggan och äta bitben medan matte och husse pratade med grannen framför oss, vi kom på att vi hade Diabetes alla så det blev att jämföra insulinsprutor mm

 
 
Ingrid

Ingrid

9 februari 2011 22:24

Så härligt ni har det Kerstin!

Här är det -6 grader och i morgon väntas snöstorm, det är annat det än att promenera omkring i solen i Spanien.

Fortsätt att njuta!
Kram Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Margit

Margit

10 februari 2011 00:15

Återigen...så delar ni med er...av alla strapatser som ni är ute på!!! Jag beundrar er båda och vovvarna..som går så många timmar..i dessa trakter..och "vet inte vart ni tar vägen"...och sen hittar ni hem igen!!! Vilka bragder..och vilen energi ni har!!!
Måste bli annorlunda när ni kommer hem igen till våren...och lilla gamla Sverige....
Kram till er båda!!!! Margit o Lasse.

http://margitholm.blogg.se

 
Sita

Sita

10 februari 2011 08:34

God morgon på er. Ja det dröjer länge innan våren är här. Nu snöar det o är -6 grader. Ska till Storå o hämta ny medicin idag. Kram

http://siitasblogg.blogspot.com

 
Cina

Cina

10 februari 2011 10:21

Så underbart ni har det där nere i solen.
Här uppe snöar det just nu och det ska visst komma 10-15 cm om det stämmer det dom sa på tv igår.
Och jag vill ha VÅR nu men det får man väl titta sig i häcken efter.

Hoppas ni njuter och tar tillvara dessa underbara dagar ni har.

Jag är helt imponerad av att ni går så långa promenader och hundarna oxå.
Ja skulle aldrig orka gå så mycket som ni har gjort under denna tid.
NI ÄR SUPER DUKTIGA!

ha det gott!

Kramen

http://heavenladyn.bloggplatsen.se

 
Marketta

Marketta

11 februari 2011 00:45

Jag tycker vi skall ha värme med måtta :). Fast idag var jag lite sur på vädret, vi hade ju rallylydnadsträning, och jag åker 6 mil fram och tillbaka och ingen kommer :o. Men det står på hemsidan att det är så då måste nån åka dit, och tydligen blir det jag som bor längst bort eftersom jag fick sms av dom två andra " vi kommer inte" , " jag är sjuk".

Menar du att du kan skriva inläggen till bloggen i IE, det går inte för mig. Jag har bara en vit ruta som det inte går att göra nåt alls i. Beror kanske på att jag uppdatera till IE 9, sen dess har inget fungerat som det skall

Kramizzar
Marketta

http://colliekompisarna.bloggplatsen.se

 
PEGU

PEGU

12 februari 2011 00:28

ser härligt ut :)
trevlig helg till er!

http://allahjartans.blogg.se

 
lillis

lillis

12 februari 2011 07:20

Så skönt och härligt ni har det
Önskar er en bra helg
Kram

http://danslillis.bloggplatsen.se

 
Calma

Calma

12 februari 2011 21:58

Hej därm
Ville bara titta in,hoppas ni har det bra dänere,
Kramen från Calma:=)

http://calma-s.bloggplatsen.se

 
Gunnar

Gunnar

13 februari 2011 07:05

Hej

Det såg inget vidare ut med bilen som troligen tömde tanken i vattnet. Hoppas att det är renare där hundarna badar. dom är väl nästan känsligare än oss om det finns nåt i vattnet?

Det är härligt att se vårbilder från Spanien. Jag har minus 17 och 50 cm snö utanför mitt fönster.

Kollar ni melodifestivalen nåt på web:en?

http://blogg.aftonbladet.se/5859deckare

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

      Alla bilder är klickbara Ja, vi hade en liten hundträff här hos oss i dag. Jag tror säkert att samtliga var lite nyfikna på hur Ludde ser ut i verkligheten och jag tror nog att han fick godkänt. Han skötte sig perfekt så länge besöket v...

Vi startar vår resa en Torsdag i April 2015 och åker Rm 332 och sedan A7 för att sist ta av mot Tabernas på väg N340a.  Sista vägen var bara den en upplevelse för här grönskade det, saftig frodig grönska, gräsmattor som var naturligt gröna och spik...

Tillsammans med vänner från Västerås och Köping som vi funnit här nere i Spanien startade vi en liten rundresa. Obs, alla bilder är klickbara för större bild Vi åkte hemifrån torsdagen den 12 Mars och vårt första mål var Sierra Espuña. Det högsta...

  Den 12 Dec 2014 kom vi ner till Bolnuevo och den 10 Januari drog vi iväg på en liten semestertripp. Vi beslutade att åka till Fuente igen. Längtade efter varma bad och här är det 28 gradigt vatten.Vi hade tur med vädret varmt och vindstilla hela...

Onsdagen den 25 juni förjer vi med en grupp på vandring i Västmanlands Norra skogsområde. På vår väg får vi gammal historia oss till livs men även upptäckelser av det ovanliga slaget så som Skogsblommor, gamla stigar, Bäverdalar, klart vatten från sk...

Översätt Bloggen

Fråga mig

17 besvarade frågor

Presentation

Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej född -48 som flyttat från större stad och ut på landet där jag bor med make, 21 hund och husbil som varje vinter rullar till Spanien

CHATBOX

GÄSTBOK

Vänners knappar

Först min, den kan du hämta här..
http://www.ksida.com/pp.jpg

 

 

HUSBILSLIV

NÄTVÄNNER

HUNDBLOGGAR

SPECIELLA BLOGGAR

PSP LÄNKAR

PSP TUBER

PSP TILLBEHÖR

SCHRAP BOOKING

RSS

Senaste inläggen

Väder där vi är nu

Färna

Diverse

Diverse bra att ha sakerGör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar Follow pellispricken on Twitter Blogglista.se Blogg listad på Bloggtoppen.se Följ min blogg med bloglovinbloglovin Affärsverksamhet bloggar Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!http://nyligen.se/blogg/nd2f85

..:: Bara Bloggare ::..

En iRing webbring.

Slump

Lista

Nästa

Dela Kerstin Wiselqvist

Skapa en profillänk
http://bloggkartan.se/registrera/11434/karmansbo

Blogg ringen

Slump

Lista

Nästa

r>
Blogg Topplista
Bloggparaden
Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!Startblogg.se

Knappar

 

ÖVRIGA LÄNKAR

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Tidigare år

Besöksstatistik

Ge mig ett pluss

Gör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar

Skapa flashcards