farna

Alla inlägg den 10 april 2011

Fick Internet Explorer 9 nyss genom automatisk uppdatering. Gillar det inte. Allt verkar bytt plats. Varför ska de krångla till det?

I Lördags hämtade vi våran nya kamera i ICA Berghallen, Skinnskatteberg.

Den blir nog bra, bara jag lärt mig den -:)

Men som tur är så är det en Cannon och grundprincipen är samma som i den som ramlade i backen och min allra älsta trotjänare som är liten och smidig fickmodell på. Denna är något stötte så jag beställde en väska till den på en gång.


Den har 35 ggr optiskt Zoom, jag har försökt leka lite med den men blir nog tvungen konsultera instruktionsbok innan jag lyckas ta bild på innanmätet i en pellis -:) eller ett hundöga... eller annat extremt inzoomat. Men ett vanligt kort på en pellis det blev skarpt och bra.

I helgen kom vi oss äntligen för att åka in vid Gunnibo Kyrka. Den kyrka som liger i vår omgivning. Det var som ett litet samhälle där så vi sade att där ska vi ta en långpromenad en dag.

Jag googlade för att se om det stog något om kyrkan och en liten tunn text fanns det.

Kyrkan var färdigbyggd 1835, bygget hade då pågått i 10 år.Den är enskeppig och har tunnvalv.  I koret finns en frescomålning av Olle Hjortsberg.
Klenoder: Ett exemplar av Gustav ll Adolfs bibel från 1651 och även ett exemplar av Karl Xll:s bibel.
 

Vägbeskrivning: Kyrkan ligger invid korsningen väg 250/233, 11 km öster om Skinnskatteberg.


Jag fick även fram texter som löd Kyrka till salu!

Ops, nyfiken blev jag så jag läste.........................

Så du som alltid önskat dig en egen kyrka, nu har du chansen!

Här kommer 2 länkar

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=155243

http://www.dn.se/nyheter/nyheter---hem1/guds-hus-till-salu



Intressant var det oxå att se Greve von Herrmanssons sista viloplats. Det var verkligen pampigt och mycket lätt att hitta. Tog upp en stor del av kyrkogården -:)

Ven greven var och historien om honom har jag berättat förra sommaren, om du vill,  du kan läsa här....

http://farna.bloggplatsen.se/2010/06/05/3070936-mausoleumet-i-farna/


I gårkväll hade Janne fått upp nätet till vår hundgård, det har ju bara varit ett provisorium av kompostgaller hitintills. Nu har vi köpt en rulle när, 125 cm högt, det lär hålla dom inne -:)


I dag skulle vi dra tråden uppe och nere på nätet men så blev det ej. Janne kom på att göra om det för att få dörren på mitten.
Så idag har dom fått vara inne medan husse ändrat och donat. Ja det blir bra när det blir klart!


På middagsrundan gick vi upp i skogen här ovanför Bygdegården. Vi har börjat ha dom lösa även här hemma ibland och än så länge har ingen dragit ifrån oss mera än några minuter. Men ser jag dom inte så blir det långa minuter kan jag lova.



Skogen bjöd på snö, barbacke,och översvämmade marker om vart annat.

Jag vrålade INTE BADA!

Dom stängde öronen totalt och forsade fram så vattnet stänkte om dom.

 


Svårt var det att fånga dom på bild, jag hade bara mobilkameran med mig så suddigt blev det

Ibland får Rozz för sig att undersöka omgivningen men då stannar Zita hos mig.


Eller, springer fram och tillbaka för det är jobbigt ibland att valla in oss alla



Full fart.... Zita och Rozz så klart!

         


I kväll när Rozz kom mot mig för att få sin ryggmassage som han njuter så av fick jag mig en chock!

På hans rygg, bakom där frambenen slutar och lite på högger sida hade han en knytnävsstor  knöl.  Den kändes fast, inte som fettknölarna som man ju kan lyfta upp och flytta någon mm åt alla håll. Den fanns ej där i går kväll, vi masserar ju så gott som dagligen hans rygg.

Konstigt nog verkar han opåverkad, på kvällsrundan fick han tag på en pinne som han "började dansa med". Hoppa och skutta som en stolle. Vi fick göra slut på det roliga genast för det kanske inte var så lämpligt med tanke på knölen.

Så i morgon blir det vet för Rozz! Hoppas han bara sprungit på nåt, fått i en sticka eller så (syns inget) 

......att det inte är något allvarligt med vår lilla buse.

  


Vi som iallafall skulle ringa vet. imoron, för Zita.

Hon som den senaste 1½ vecka fått några konstiga anfall.

Hon kväljer sig, eller hostar typ. Men inget kommer upp.

Det verkar lindras om hon får lite hundgodis men tyvärr har det varit bara ett dygn mellan senaste attacken.


Översätt Bloggen

Fråga mig

17 besvarade frågor

Presentation

Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej född -48 som flyttat från större stad och ut på landet där jag bor med make, 21 hund och husbil som varje vinter rullar till Spanien

CHATBOX

GÄSTBOK

Vänners knappar

Först min, den kan du hämta här..
http://www.ksida.com/pp.jpg

 

 

HUSBILSLIV

NÄTVÄNNER

HUNDBLOGGAR

SPECIELLA BLOGGAR

PSP LÄNKAR

PSP TUBER

PSP TILLBEHÖR

SCHRAP BOOKING

RSS

Senaste inläggen

Väder där vi är nu

Färna

Diverse

Diverse bra att ha sakerGör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar Follow pellispricken on Twitter Blogglista.se Blogg listad på Bloggtoppen.se Följ min blogg med bloglovinbloglovin Affärsverksamhet bloggar Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!http://nyligen.se/blogg/nd2f85

..:: Bara Bloggare ::..

En iRing webbring.

Slump

Lista

Nästa

Dela Kerstin Wiselqvist

Skapa en profillänk
http://bloggkartan.se/registrera/11434/karmansbo

Blogg ringen

Slump

Lista

Nästa

r>
Blogg Topplista
Bloggparaden
Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!Startblogg.se

Knappar

 

ÖVRIGA LÄNKAR

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19 20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Tidigare år

Besöksstatistik

Ge mig ett pluss

Gör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar

Ovido - Quiz & Flashcards