farna

Direktlänk till inlägg 16 april 2011

Loppis i Hedemora

Lördagen var vi medbjudna av min kusin Margaterta att följa med på Loppis i Hedemora.

Det började redan kl. 09.oo så vi morgontrötta fick starta dagen med väckarklocka 06.30

Två timmar tidigare än vanligt, gissa om vi var trötta?

Men eftersom viljan fanns så satte vi fart och 08.45 satt vi i bilen med frukost i magen och nyrastade hundar!


Margareta och Sven- Erik väntade på oss i Fagersta och sedan åkte vi efter dom till Hedemora. 


  


Loppisen var i Hedemoras stora ishall och tom utanför stog det bord med allehanda till salu varor...

Janne började redan utanför med sina fynd.

En lampa för stearinljusstumpar.

 

Sedan hittade han en bok av Lisa Marklund, ett fynd för det var fortsättningen på den han håller på med just nu !!!!!!

Vi retades lite med Janne för det var bara han som handlade..........

Men rätt vad det var så lossade det.
Själv var jag ute efter snygga porslinaker i blåvitt som jag inrett min bokhylla med sedan vi var nygifta på -60 talet.
Nu stog där plkötsligt en skål med lock som jag tyckte var fin....

Vi hjälptes åt att kolla efter mina andra samlarobjekt,
figurinfigurer med tyllkläder!
Något som brukar vara sällsynt och svåra att få tag på.

Så plötsligt står där en framför oss!

Jo, jag köpte den!

Margareta hittade en fin Påskduk som hon köpte och så, på väg ut för att leta på ett matställe, står där ännu en figurin ........ med tyllkläder.
Hon som sålde den påstog att det inte fanns någon mera där inne, ovanlig som den är. Jag kunde bara hålla med.
Jag hade ju köpt den andra -:) 
Nu fanns det inga flera!

Så gick vi iväg till en vägkrog i närheten och åt Lövbit med pomfritt och Bernadesås, lika gott som onyttigt!

       


Så rastade vi hundarna och sedan gick vi in igen.

Döm om min förvåning då jag hittar 2 stycken figuriner till.
Dessa 2 st var små och alltså en helt ny upptäckt för mig .....
Att de fanns som miniatyrer oxå!!!!!

Dessa var ca 5 cm höga.
Jag köpte de också, hur kan man avstå?

Jag sneglade på denna stora docka flera ggr men lyckades avstå från att fråga om pristet på den. Men det var stor och härlig...

 


Ja, lite mera köp blev det.

    

Bland annat köpte jag detta smycke. Kan användas som Broch men även hängas i kedja.
Jag har ju lite dille på blåa prylar så det var därför jag föll här.
Det ska vara Turkoser sa hon, törs man lita på det.

Jo jag tror det


 


Jag tittade även på alla dessa större porslins o gips hundar som fanns där. Var sugen på en!
Men ingen föll Janne i smaken och jag försöker alltid köpa sånt som vi båda kan acceptera......


Så ser vi denna Schäfer, men den var så skamfilad och sliten!

Då säger Margareta, min kusse, köp den så lagar jag färgskravankerna åt dig.
Jag vet ju vad duktig hon är att måla tavlor, få till färgsammansättningar osv så jag tog henne på ordet!
Jag köpte hunden!


Efter Loppisen stannade vi till en stund i Fagersta, medan kaffet kokade så tog Margareta fram sina atteraljer som konstnärer har, en stor låda med Akvarellfärger mm.
Så satte hon igång och doppade sin pensel lite här och där och duttade på min Schäfer och snart var den i nyschick!

 


När vi kom hem vid  ca. 17.oo var vi jättetrötta båda 2.

Solen sken och det var underbart ute så de 4 fota fick dela på en torkad Oxsvans och vi satte oss ute och bara degade i solen

Ja, om någon vill se Våra fynd så här är dom! 

Från Vänster, Lisa Marklund, Schäfern, Lampan,
i mitten den blåvita skålen och 2 st större figuriner med tyllkläder.

Främre raden, en kopia av katten i stolen som jag  har redan hemma, men denna är röd i huvundet, min gamla är grå. Den gamla, grå, köpte jag som Mors Dagspresent till min mamma för min första veckopeng när jag var barn och den står nu i min vitrin och väntar på sin tvilling.

De andra 2 små figurinerna är de små med tyllkläder....


Margareta och Sven- Erik, Tack för en trevlig dag!


------------------------------------------------------------

Här finns Vännerna på Nätet!
DU som är från 30 till 100 år, Välkommen att bli medlem i forumet. Facebook och Bloggar är bra men där kan man inte ta upp allt för privata saker.  Här kan man prata av sig om livets glädjeämnen och sorg. Forumet är slutet och kommer inte att ha så många medlemmar för vi ska alla kunna känna oss trygga där inne


 
 
Sita

Sita

17 april 2011 06:31

Oj så fina saker. Här går jag aldrig på loppis, tycker jag har förmycket ändå. Kram o god morgon

http://siitasblogg.blogspot.com

 
Marketta

Marketta

17 april 2011 10:44

Jaha, nu förstår jag din fråga om bildstorleken, tror jag. Jag tänkte först när jag läste den, vadå vilken storlek, att det går ju bara med max 500 px. Men nog såg dina bilder ut att vara större än så.

På påskdagen skall vi ha en inofficiell rallylydnadstävling i Norberg, skall du inte komma och prova för skojs skull med Rozz. Kostar bara 80 kr, och det skulle väl vara kul och se hur han gör på en bana. Inte behöver du gå upp så himla tidigt heller för den börjar kl 11.

Kramizzar
Marketta

http://colliekompisarna.bloggplatsen.se

 
Sita

Sita

17 april 2011 15:28

Hejsan. Nu har jag bild på klänningen på bloggen ja även på FB. Kram

http://siitasblogg.blogspot.com

 
Marketta

Marketta

17 april 2011 21:19

Men vad bra, då kan du ju komma ;). För påskdagen är på söndag :).

Jag har missat att man kan ha större bilder i bloggen nu, undrar om det är likadant med animerade.

Jag har förresten en liten blåvit väderkvarn hemma. Den är alla fall över 30 år gammal för nån har gett den till sin mamma 1979, tror jag det står i botten på den.

Kramizzar
Marketta


Kramizzar
Marketta

http://colliekompisarna.bloggplatsen.se

 
Gunilla

Gunilla

19 april 2011 02:05

Hej vännen
du skriver om loppis:)
Här i slutet av månaden så är det meningen att varje hyresgäst ska få ha sin egen *loppis* alltså stå utanför sin egen dörr och sälja det man inte vill ha kvar. Jag tänker inte stå och sälja ngt, men man kan ju gå omkring och titta på andra, vad dom har för ngt. Tänker inte köpa ngt heller. Det kom ett brev om det för en tid sedan om det var några som var intresserade av det, så det hade tydligen varit många som hade anmält sitt intresse att få sälja det man inte vill ha kvar. Ska bli kul att se hur det kommer att se ut här på gården i slutet av månaden. Tänkte ta lite bilder då, för skoj skull.

Fina saker ni hittade på loppis.

Vi var på utflykt igen i söndags, bort till Kinnekulle med omnejd,
kommer bilder på det på min blogg, ngn kväll.

Kram på dig
/Gunilla

http://gunillaskatter.blogg.se

 
Ingen bild

Marie-Louise Grimlund

19 april 2011 09:37

Hejsan kerstin !
Oh, jag älskar loppisar.Ibland på Torget, står där en gumma med en massa prydnadssaker, som är svåra att motstå.Många gånger finns där en likadan som jag har hemma.

He en skön Påsk Kram Mi

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

      Alla bilder är klickbara Ja, vi hade en liten hundträff här hos oss i dag. Jag tror säkert att samtliga var lite nyfikna på hur Ludde ser ut i verkligheten och jag tror nog att han fick godkänt. Han skötte sig perfekt så länge besöket v...

Vi startar vår resa en Torsdag i April 2015 och åker Rm 332 och sedan A7 för att sist ta av mot Tabernas på väg N340a.  Sista vägen var bara den en upplevelse för här grönskade det, saftig frodig grönska, gräsmattor som var naturligt gröna och spik...

Tillsammans med vänner från Västerås och Köping som vi funnit här nere i Spanien startade vi en liten rundresa. Obs, alla bilder är klickbara för större bild Vi åkte hemifrån torsdagen den 12 Mars och vårt första mål var Sierra Espuña. Det högsta...

  Den 12 Dec 2014 kom vi ner till Bolnuevo och den 10 Januari drog vi iväg på en liten semestertripp. Vi beslutade att åka till Fuente igen. Längtade efter varma bad och här är det 28 gradigt vatten.Vi hade tur med vädret varmt och vindstilla hela...

Onsdagen den 25 juni förjer vi med en grupp på vandring i Västmanlands Norra skogsområde. På vår väg får vi gammal historia oss till livs men även upptäckelser av det ovanliga slaget så som Skogsblommor, gamla stigar, Bäverdalar, klart vatten från sk...

Översätt Bloggen

Fråga mig

17 besvarade frågor

Presentation

Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej född -48 som flyttat från större stad och ut på landet där jag bor med make, 21 hund och husbil som varje vinter rullar till Spanien

CHATBOX

GÄSTBOK

Vänners knappar

Först min, den kan du hämta här..
http://www.ksida.com/pp.jpg

 

 

HUSBILSLIV

NÄTVÄNNER

HUNDBLOGGAR

SPECIELLA BLOGGAR

PSP LÄNKAR

PSP TUBER

PSP TILLBEHÖR

SCHRAP BOOKING

RSS

Senaste inläggen

Väder där vi är nu

Färna

Diverse

Diverse bra att ha sakerGör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar Follow pellispricken on Twitter Blogglista.se Blogg listad på Bloggtoppen.se Följ min blogg med bloglovinbloglovin Affärsverksamhet bloggar Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!http://nyligen.se/blogg/nd2f85

..:: Bara Bloggare ::..

En iRing webbring.

Slump

Lista

Nästa

Dela Kerstin Wiselqvist

Skapa en profillänk
http://bloggkartan.se/registrera/11434/karmansbo

Blogg ringen

Slump

Lista

Nästa

r>
Blogg Topplista
Bloggparaden
Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!Startblogg.se

Knappar

 

ÖVRIGA LÄNKAR

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19 20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Tidigare år

Besöksstatistik

Ge mig ett pluss

Gör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar

Skapa flashcards