farna

Alla inlägg den 30 juni 2012

Jag tog en tur på Grevens väg i dag och gissa om jag blev snopen då jag kom ut på den gamla skogsvägen och i ett träd upptäcker detta!

I trädet sitter 2 stycken kokonger av kollosalformat, ca 3 dm långa och 1½ dm breda. Inget liv syns till utanpå denna grej. Jag har aldrig sett en så stor kokong förr. Jag Googlade men hittar inget som ser ut som denna???? 
Undrar vad den innehåller??? En bautastor fjäril?  En hel kolon med små insekter???
Någon som vet för detta blev jag mcket nyfiken på?

Vi gick som sagt var Greve Herrmanssons väg runt Lillsjön och myggen var jobbig på både mig och hundarna. Stackars Zita, vi fick vifta bort dom stup i kvarten

 
Vid gamla bron vid Alexandrinenplatsen  (länk för den som vill läsa mera om platsen) blev hundarna mycket förvånade för under oss paddlar 3 stycken kanoter.
Rozz blev först lite rädd sedan satte han igång att prata som bara den med dom där nere. Det var ju en massa barn och han älskar ju såna. De fick sig några glada skratt åt den snackande hunden -:)

 
Jag fick för mig att de skulle sitta fint så jag äntligen kunde få ett bra foto på båda mina hundar men se Rozz kan bara inte sitta, han måste ligga. Vet inte om han har svårt för just sittandet eller om det blivit en vana eftersom han inte skulle sitta då hans rygg förr var skadad. Nu har han i allafall inga ryggproblem längre gud ske lov och hans antiinflammatoriska och smärtdämpande medesin har vi slutat med för ett år sedan nu, utan att det påverkar honom

   

Torsdags fick vi veta att vi skulle få främmande frånStockholm!
Vad roligt att ni kom och hälsade på oss Jannes mamma, syster och Systers make


Med sig till mig hade dom en stor kruka med olika pelargoner i.
Denna hade knopp i går då ni var här, i morse slog den ut! Den är otroligt vacker och jag har aldrig sett den förr men jag kan berätta att det är en äggskalspelargon det ser jag. Jätteläcker färg har den och kanske någon en dag kan ge mig namnet på denna sötsak?

 

I samma kruka satt även denna rosa skönhet som jag tyckte mig känna igen. Jag kikade ibland min länkar och på Sil Pac Toscana pelargonerna och visst hittade jag den där

  


Janne fick även han lite saker, bland annat denna fina pendyl

men även denna tavla som han har känslomässig bindning till. Hans älskade morfars favorittavla. Morfar som älskade vatten, sjöar, havet och nästan alltid köpte sina hus där det fanns en sjö i närheten, eller som i Lindesberg då de bodde där.. då bodde dom i ett hus som sedemera revs för nya Sundsbron.
Jag lyckades faktist hitta gammla foton där deras röda hus finns med, innan rivning, man ser även taket på förrådet där Jannes morfar hade en verkstad, tvättstuga och förråd.  vill du se kort så klicka här och ett annat kort här men bästa bilden är denna. Vilket läge alltså, med Stora Lindesjön på ena sidan och Dalkarshyttesjön på andra sidan

 

Jag fick även 2 stycken dockor av svärmor, lite egna för deras kläder var helt av pärlor. Något jag heller aldrig förr stött på fast jag har lite samlarmani även på dockor.

 
Janne fick sin Morfars tennurna som han fick på sin 50 årsdag år 1934

 
Här ser man inskriptionen på urnan eller krukan vad det nu är.
Gåvan kom ifrån Mekaniska Klubben av SAF och Saf googlar jag på och får veta att det står för  Svenska Arbetsgivareföreningen, SAF bildades 1902 som svar på LO:s bildande ...  här hitade jag detta 

 

Medan vi satt på vår altan med våra besökare så sov hundarna gott runt oss.

         

                

Översätt Bloggen

Fråga mig

17 besvarade frågor

Presentation

Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej född -48 som flyttat från större stad och ut på landet där jag bor med make, 21 hund och husbil som varje vinter rullar till Spanien

CHATBOX

GÄSTBOK

Vänners knappar

Först min, den kan du hämta här..
http://www.ksida.com/pp.jpg

 

 

HUSBILSLIV

NÄTVÄNNER

HUNDBLOGGAR

SPECIELLA BLOGGAR

PSP LÄNKAR

PSP TUBER

PSP TILLBEHÖR

SCHRAP BOOKING

RSS

Senaste inläggen

Väder där vi är nu

Färna

Diverse

Diverse bra att ha sakerGör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar Follow pellispricken on Twitter Blogglista.se Blogg listad på Bloggtoppen.se Följ min blogg med bloglovinbloglovin Affärsverksamhet bloggar Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!http://nyligen.se/blogg/nd2f85

..:: Bara Bloggare ::..

En iRing webbring.

Slump

Lista

Nästa

Dela Kerstin Wiselqvist

Skapa en profillänk
http://bloggkartan.se/registrera/11434/karmansbo

Blogg ringen

Slump

Lista

Nästa

r>
Blogg Topplista
Bloggparaden
Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!Startblogg.se

Knappar

 

ÖVRIGA LÄNKAR

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

Ge mig ett pluss

Gör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar

Skapa flashcards